Thursday, November 11, 2010

tip berjaya

assalamualaikum~~~

hari ni result exam keluar.alhamdulillah!! saya lepas untuk menjalani internship semester depan.dengan berkat doa,usaha,akhirnya berjaya.topik kali ini.ingin membincangkan bagaimana kite nk berjaya dalam berblog?? adela kan.minggu lepas beli klik! dan kat situ die ade kongsi ilmu dan saya juga nk sebarkan ilmu tu.

Sebagaimana yang kite tahu,blog adalah satu jenis web yang diketegorikan sbgai online journal @ online diary. ia berkonsepkan post @ artikel yg berbentuk kronologi @ bersiri.




Blog



Blog biasanya dijadikan sbgai salah satu medium untuk seseorg individu @ organisasi untuk memaparkan penulisan tentang kisah hidup,luahan rasa,berita,catatan pengembaraan,mempromosikan produk, resume, & untuk suka2(haha). untuk menghasilkan blog,terdapat dua cara.ha.. apakah dia?

  1. menghasilkan dengan sendiri.bagaimanakah? jawapan:- ianya memerlukan kepakaran dalam bidang membuat web & php programming.
  2. menggunakan khidmat blog provider secara PERCUMA! (mudah,cepat)
Di antara laman web yang menyediakan khidmat blog secara percuma dan lebih popular jatuh kepada...."Blogger"..yeah!!pom pom pom! Blogger ni milik kepada google.com & "wordpress".


Followers!



blog yang mempunyai followers yang ramai & sering menjadi pilihan blogger lain, tu maknanya blogger tersebut mempunyai bakat sehingga berjaya memikat ramai pengikut luar membaca jesteru menjadi follower kita. (Hmm..bilakah aku nk jadi mcm tu?best kan.)
Tentunya dia seorang pakar sehingga menjadikan blognya menarik
untuk dikunjungi.Bagaimana?Nah, bukan semata-mata cantik dipandang namun isi kandungan blog juga harus menarik & pelbagai.Nak menarik lagi jika dalam kandungan tu banyak info tentang perkhidmatan & kemudahan..(hope so sangat blog aku jadi mcm ni)

Tips!



Bahasa :- bergantung kepada konsep blog yang diketengahkan. contohla kan blog ala2 diari gitu.mestilah lebih kepada bahasa pasar. kalau blog kite tu lebih urusan rasmi bahasa mestilah lebih tersusun & mudah difahami.bayangkan kalaulah bahasa tu mendatar je.tak de unsur lawak,bosan kan...

Template :- Cipta blog yang menarik dan terdapat pelbagai template cantik2.
Gambar :- Meletakkan gambar yang sesuai dengan tema blog perlu diambil berat.Kan lebih menarik jika gamba2 tu ada sedikit kelainan.
Tulisan berkelip :- Untuk mengelakkan kebosanan, guna tulisan yang menarik & berkelip.bersemangat sikit nk baca ye tak (eleh..macam la ada berkelip2 bella oii)

Buat duit





Sebenarnya dengan blog kita boleh la buat duit juga.macam mane ekh? macam ni.selain kita memaparkan penulisan untuk bacaan,ade manfaatnya jugalah kerana mampu memberi pulangan wang.ade banyak cara antaranya dengan menulisn ulasan produk mengikut keperluan beberapa pihak.kedua.dengan cara google adsense iaitu niche yang tersedia,dengan setiap klik daripada pengunju
ng blog di banner adsense akan memberi pulangan wang menguntungkan. WOW! awesome! ketiga,menjual produk sendiri menerusi blog.tapi kat buku ni tulis.ada banyak lagi.pastu search kat laman web.

itulah pembelajaran hari ni.saya
ni dalam proses nak mengimprovekan lagi berblog ni.harap sebarang cadangan boleh berkongsi dengan saya :) kan..





0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...